dimarts, 15 d’octubre del 2013

dialectes del català


Mapes dels dialectes catalans








Exemples:

1) CATALÀ NORD-OCCIDENTAL:


El fill del mestre i Xavier Baró



2) VALENCIÀ:



Raimon, "Nosaltres no som d'eixe món"

Ara que som junts diré el que tu i jo sabem i que sovint oblidem: 
Hem vist la por ser llei per a tots. 
Hem vist la sang - que sols fa sang - ser llei del món. 

No, jo dic no, diguem no: 
Nosaltres no som d'eixe món.

Hem vist la fam ser pa desl treballadors. 
Hem vist tancats a la pressó hóme(n)s plens de raó.







Ovidi Montllor, "M'aclame a tu" (de Vicent Andrés Estellés)




M'aclame a tu mare de Terra sola,
arrape als teus genolls amb ungles brutes,
invoque un nom o secreta consigna,
mare de pols, segrestada esperança.

Mentre el gran foc o la ferocitat
segueix camins, segueix foscos camins,
m'agafe a tu, al que més estimava,
i cante el jorn del matí il.limitat.

El clar camí, el pregon idioma,
un alfabet fosforescent de pedres,
un alfabet sempre amb la clau al pany,
el net destí, la sendera de llum.

Sempre a la nit il.luminat enter,
un bell futur, una augusta contrada,
seràs el rent que fa pujar el pa,
seràs el sol i seràs la collita.

Seràs la fe i la medalla oculta,
seràs l'amor i la ferocitat,
seràs la clau que obri tots els panys,
seràs la llum, la llum il.limitada.

Seras confí on l'aurora comença
seràs forment, escala il.luminada.

Seràs l'ocell i seràs la bandera,
l'himne fecund del retorn de la pàtria,
tot esquinçat de l'emblema que puja,
seràs l'ocell i seràs la bandera.

Jo pujaré piament els graons
i en arribar al terme entonaré
el prec dels vents que em retornaves sempre.



3) CATALÀ SEPTENTRIONAL O ROSSELLONÈS:






Entrevista a Henri Sicart, president de l'Acadèmia Jean-Michel Canet - Associació Rugby català a Ceret 


4) CATALÀ CENTRAL:
 


Sopa de Cabra, "L'empordà" (gironí)


5) BALEAR:

 

Antònia Font, "Alegria"


Cau es sol de s'horabaixa dins s'horitzó,
damunt la mar rissada es avions.
Cau es sol de s'horabaixa vermell i calent,
me sala i m'arengada sa pell.
Es penya-segat i una pluja suau de pols estel·lar.
Cau es sol de s'horabaixa i plàcidament
sa gent se dutxa i omple es carrers.
Cau es sol de s'horabaixa dins es meu cor,
tothom m'estima i jo estim tothom.
Falla sa corrent;
ses fireres no vendran cacauets.
I alegria,
ses velles se xapen de riure,
es dies s'acaben i es fars il·luminen
ses góndoles entre ses cases.
I alegria,
ses òrbites en sincronia,
i es ovnis s'apinyen i deixen un cràter
per sempre dins sa meva vida.
I alegria.


6) ALGUERÈS:



el cantautor alguerès Claudio Sanna parla sobre la seva llengua


ACTIVITAT DE DIALECTOLOGIA. cliqueu aquí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada