ELS
RITUALS FUNERARIS ENTRE ELS ROMANS
Els
romans
usaven
la
paraula
funus
per
referir-se
al
conjunt
de
pràctiques
cerimonials
dutes
a
termes
des
del
moment
de
la
mort
fins
al
ritual
de
purificació
de
la
família
del
finat.
Funus
es
pot
traduir
per
“funeral,
exèquies”.
És
un
substantiu
que
podria
estar
relacionat
amb
les
funales
candelae,
és
a
dir,
les
llànties
o
torxes
encerades
que
il·luminaven
la
pompa funerària
quan,
als
orígens,
sempre
se
celebraria
al
capvespre.
Molt
resumidament,
els
passos
bàsics
d’aquest
ritual
eren
els
següents.
En
el
moment
en
què
el
difunt
expirava,
hi
havia
la
tradició
que
un
familiar
recollís
en
un
petó
el
seu
darrer
alè
(agere
o
efflare
animam),
es
tancaven
els
ulls
del
cadàver
i
es
constatava
la
defunció
a
través
de
la
conclamatio.
La
conclamatio
consistia
a
pronunciar
tres
cops
el
nom
del
difunt per
assegurar-se
que
era
mort.
Es
procedia
aleshores
a
la
neteja
i
perfumat
del
cos
i
a
la
seva
exposició
i
vetlla
durant
un
període
que
podia
anar
dels
tres
dies
a
una
setmana,
en
el
decurs
dels
quals
s’entonaven
les
nènies
(neniae),
sembla
que
per
part
d’una
-o
potser
més
d’una
-
praefica,
una
mena
de
ploracossos
més
o
menys
professional.
Afegeix la llegenda |
Passat el temps d’exposició, tenia lloc el seguici processional (pompa funebris) del difunt, que acompanyat per familiars, amics i les imatges dels avantpassats (imagines maiorum) era dut fins al lloc de la cremació o enterrament (l’acte ritual d’aquest trasllat és la translatio o deductio cadaueris).
En
alguns
casos
-i
depenent
sempre
de
la
dignitat
del
traspassat
i
del
seu
llinatge-
es
feia
una
parada
als
rostra
(tribuna
dels
discursos)
del
fòrum,
on
es
pronunciava un discurs laudatori
(laudatio
funebris)
en
el
qual
s’enaltien
les
virtuts
i
els
fets
memorables
que
el
difunt
havia
realitzat
en
vida.
Funerals de Juli Cèsar |
Si el ritual triat era la incineració, el cadàver era posat damunt la pira (rogus, ustrinum o bustum), amb el cap recolzat sobre un coixí o sobre un reposacaps fet de pedra. Un cop allí es podia tallar un dit del difunt (os resectum), es pronunciava la darrera conclamatio (i potser també un últim discurs laudatori), i s’obrien per darrera vegada els ulls del difunt, ja que es considerava un fet nefast anar-se’n del món dels vius “sense mostrar els ulls al cel”.
Era
aleshores
quan
l’encarregat
de
dirigir
la
cerimònia
d’incineració
(dominus
funeris)
donava
l’ordre
d’encendre
la
pira.
Normalment
això
era
fet
per
un
familiar,
que
girava
la
vista
mentre
apropava
la
torxa
a
la
fusta.
Tot
succeïa
al
so
d’instruments
musicals
(el
lituus,
la
tuba
i
les
flautes
tibiae)
i
mentre
els
familiars
llançaven
a
la
pira
flors
aromàtiques
(com
jacints
i
nards)
i
hi
practicaven
libacions
de
vi,
mel,
llet,
oli,
etc.
Les
últimes
brases
eren
sufocades
amb
una
darrera
libació,
normalment
de
vi.
Llavors
les
restes
dels
óssos
calcinats
(ossilegium)
eren
recollides
i
introduïdes
en
una
urna,
dins
de
la
qual
també
s’hi
deixava
l’os
resectum,
després
de
llançar-li
al
damunt
un
grapat
de
terra,
com
a
gest
simbòlic
que
recordava
l’ancestral
costum
d’enterrar
el
cos
sencer
sense
incinerar.
L’urna
era
portada
fins
a
la
sepultura
i
allí
deposada. En cas
que
el
mort
no
tingués
cap
tomba
preparada,
l’urna
podia
ser
enterrada
a
peu
de
camí,
sempre
fora
de
les
muralles
de
la
ciutat
(extra
muros).
Urna funerària |
Estela funerària d'un fuster |
Normalment al mateix lloc d’enterrament, els familiars celebraven el silicernium, un àpat ritual de purificació. Conclòs el funus, s’iniciava un període de dol, durant el qual tenien lloc diversos ritus expiatoris i purificadors. Tot acabava cap al novè dia després de l’enterrament, quan es visitava de nou la sepultura i es duien a terme un seguit de libacions i un darrer banquet fúnebre, en acabat el qual la família ja podia considerar-se neta de la màcula ocasionada per tants dies de contacte amb la mort.
FESTIVITATS
EN HONOR DELS DIFUNTS
El
calendari
romà
preveia
tota
una
sèrie
de
festivitats
que
perpetuaven
la
cura
religiosa
deguda
als
difunts
i
als
seus
esperits:
els
Parentalia,
els
Lemuraria,
els
Violaria
i
els
Rosalia.
Els
Parentalia
(entre
el
13
i
el
21
de
febrer)
eren
ocasió
d’honorar
el
difunts,
alhora
que
de
renovar
els
rituals
expiatoris
encetats
amb
els
funerals:
durant
aquells
dies
es
visitaven
els
sepulcres
dels
familiars
i
s’hi
feien
ofrenes
(Ovidi,
Fastos
II,
v.
535-570).
En
el
marc
d’aquesta
gran
festivitat,
de
fet
en
el
seu
dia
de
cloenda,
s’encabien
els
Caristia
(també
coneguda
com
a
Cara
Cognatio): la
família
s’aplega
a
taula
per
celebrar
un
banquet
havent
deixat
llocs
buits
per
als
familiars
recentment
traspassats
(Ovidi,
Fastos
II,
v.
617-638).
Durant
els
Violaria,
que
tenien
lloc
el
22
de
març,
i
els
Rosalia
o
Rosaria,
que
s’esqueien
el
23
de
maig,
es portaven ofrenes
florals
als
sepulcres
dels
morts:
violes,
en
el
primer
cas;
roses,
en
el
segon.
Les
violes
eren
flors
consagrades
als
difunts:
el
mite
les
feia
nascudes
de
la
sang
d’Atis
(Pausànies,
Descripció
de
Grècia
VII,
17,
9-10),
l’amant
de
Cíbele
i
divinitat
emasculada
d’origen
frigi
que,
a
més,
va
gaudir
d’un
interessant
culte
mistèric
relacionat
amb
certa
mena
de
resurrecció
o
segona
vida.
Pel
que
fa
a
les
roses,
a
banda
de
ser
la
flor
de
Venus en la seva condició de deessa
de
l’amor,
tenien també
des
d’antic
una
forta
simbologia
funerària:
representaven
els
Camps
Elisis,
el
gran
jardí
dels
Benaurats
dels
reialmes
subterranis,
una
mena
de
Paradís
per
als
antics
grecs
i
romans.
Aquesta
simbologia
vindria
reforçada,
a
més,
pel
fet
que
Venus,
abans
d’assimilar-se
a
la
deessa
Afrodita
dels
grecs,
hauria
estat
una
antiga
divinitat
llatina
de
les
flors
i
els
jardins
que
comptava,
també,
amb
cert
perfil
de
deïtat
funerària
i
del
submón.
Una
darrera
festivitat
era
destinada
als
esperits
malèfics
dels
morts.
Quan
algú
moria
i
no
rebia
un
enterrament
adequat,
es
creia
que
l’esperit
d’aquest
difunt
es
convertien
en
larves
o
lemures.
Les larves
(Laruae)
o
les
lemures
(Lemurae)
eren
esperits
malignes
que
vagarejaven
entre
els
vius
causant
tota
mena
de
desgràcies
i
malalties.
Sembla
que
les
primeres
es
considerarien
més
perilloses
que
les
segones,
ja
que
podien
provocar
la
bogeria
a
qui
posseïen.
Les
Laruae
i
les
Lemuriae
serien
com
el
revers
pervers
dels
Manes
o
esperits
dels
morts
ben
enterrats
(els
quals,
algunes
vegades,
també
podien
esdevenir
hostils
als
homes). Per
aplacar
–o
fins
i
tot
exorcitzar-
aquests
esperits
funestos,
els
dies
9,
11
i
13
de
maig
se
celebrava
la
festivitat
dels
Lemuria:
Ovidi,
als
Fastos
(V,
v.
419-492),
explica
que
aquestes
celebracions
foren
instituïdes
pel
propi
Ròmul,
per
apaivagar
les
lemures
de
Rem,
el
seu
bessó
per
ell
assassinat,
i
d’aquí
que
ens
els
seus
orígens
–explica
el
poeta-
la
festivitat
dels
Lemuria
s’anomenessin
els
Remuria.
ACTIVITATS A PARTIR DE LA LECTURA:
1.
Resumeix els passos bàsics de l’enterrament i de la incineració d’un
difunt.
2.
Quin objectiu tenia la conclamatio?
3.
Què és la laudatio funebris i on es recitava?
4.
Què és l’os resectum?
5.
Per què s’obrien els ulls del difunt sobre la pira?
6.
Què contenia l’urna?
7.
Què es feia durant els Parentalia?
8.
Segons els romans, què passava si un mort no rebia els rituals funeraris?
9.
Quin fet històric explicava per als romans la instauració de les Lemuriae?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada