Escultura de
bronze de la Lloba Capitolina o Luperca
(Museus
Capitolins, Roma)
TAULA DE CONTINGUTS
I.
Història de Roma: els tres grans períodes
II.-
Orígens de Roma
II.1.-
Orígens històrics
II.2.-
Orígens llegendaris
Els apunts es completen
amb els següents annexos:
I.1.-
El mite d’Eneas: fundació de Lavínium i Alba Longa
I.2.-
Fundació de Roma: Ròmul i Rem
|
I. Història de Roma: periodització
Se sol
dividir la història de Roma en tres grans períodes, segons el sistema polític
que l’Estat romà adoptà en cadascuna d’aquestes etapes: la Monarquia, la
República i finalment l’Imperi.
Els
límits cronològics que convencionalment delimiten a aquests períodes són:
a)
Monarquia (753-509 aC): des de l’any de la fundació de
la ciutat per obra de Ròmul, fins a l’any en què fou expulsat de Roma el darrer
monarca etrusc, Tarquini el Superb.
b)
República (509-27 aC), que s’inicià després de l’expulsió de l’últim rei i
finalitzà quan el Senat romà atorgà a Octavi el títol de prínceps i el privilegi de fer servir el cognomen honorífic d’August.
c)
Imperi (27 aC – 476 dC), que abasta des de l’inici del
govern del primer emperador, Octavi August, fins que el capitost hèrul Odoacre
deposà el darrer emperador d’Occident, Ròmul August (també dit Augústul)[1].
II. Orígens de Roma
II.I.- Orígens històrics
Els
historiadors, basant-se fonamentalment en dades fornides per l'arqueologia,
solen sostenir que la primera onada migratòria de pobles indoeuropeus en
arribar a la Península Itàlica ho feren a mitjan II mil·lenni aC. Tanmateix,
els contingents de pobles indoeuropeus coneguts amb el nom genèric d'itàlics, arribaren a terres italianes en una
segona onada, a començos del I mil·lenni aC, en temps del pas de la cultura del
bronze a la del ferro.
Els set turons de Roma |
L'antiga ciutat de Roma estava
emplaçada a la regió del Laci, a la Itàlia Central, i s'estenia sobre set
turons (Aventí, Palatí, Celi, Esquilí, Capitolí, Viminal i Quirinal) situats al
marge dret del riu Tíber. En aquell tram el riu era navegable, cosa que permetia
un fàcil accés dels vaixells fins al mar, situat a una vintena de quilòmetres
de la ciutat.
La
fundació de Roma es data en el s. VIII aC. En aquell temps, al nord i al centre
de la Península s'estenia la cultura etrusca,
poble no indoeuropeu d'origen avui encara fosc. Al sud, així com a l'illa de
Sicília, florien els assentaments colonials grecs, raó per la qual aquestes
regions meridionals es coneixen amb el nom de la Magna Grècia.
És en
aquest context geogràfic i històric que una tribu indoeuropea, inicialment establerta als monts Albans (a la
regió de Laci) ocupà un dels set turons amunt esmentat, el Palatí, i fundà allí
un primer nucli urbà del qual es conserven restes arqueològiques. La tradició
fixa la fundació d'aquesta primitiva Roma el 21 d’abril de l'any 753 aC. Els turons aniran essent ocupats per petits
pobles de cabanes, més o menys aïllats entre ells, fins que acordaren unir-se
en l'aliança del Septimontium,
potser per tal de fer-se més forts davant d’eventuals atacs dels
veïns etruscos. Tot i això, la comunitat nascuda d'aquesta aliança va caure
sota el control dels etruscos, que els imposaren els tres darrers reis, fins
que a mitjan segle VI aC una rebel·lió de l'oligarquia romana aconseguí expulsar
Tarquini el Superb, l'últim monarca de Roma, i instaurà un nou règim polític
autònom del poder etrusc: la República romana.
II.2.- Orígens llegendaris
Els
antics romans, inclosos els autors de literatura historiogràfica, quan
explicaven l'origen de la seva ciutat no tenien cap empatx a barrejar
realitat històrica i llegenda. Així, la fundació de Roma era explicada per
una successió de fets, molts de tall heroic i fins i tot amb detalls
meravellosos i inversemblants, protagonitzats per personatges extraordinaris,
sovint fills de déus, i en no poques ocasions vistos com a instruments dels
déus per acomplir la seva voluntat: l'aixecament d'una ciutat i d'un poble
destinat a governar el món sencer.
Les dues
principals llegendes associades amb la fundació de Roma són l'arribada del troià Eneas a terres d'Itàlia i la fundació
de la ciutat per part dels bessons Ròmul i Rem. La primera, fou la matèria
entorn de la qual el poeta Virgili va bastir l'obra cabdal de l'èpica
nacional romana: l'Eneida. La segona ens ha pervingut gràcies al relat
de diversos autors, el més destacat dels quals és l'historiador Tit Livi
(al llibre I de la seva obra Ab urbe condita, títol que es pot traduir Des
dels orígens de la ciutat). Tant Virgili com Livi són autors nascuts al
segle I aC i morts a la segona dècada de la següent centúria.
És a
partir d’aquestes obres que hom pot reconstruir una versió canònica i prou ben
estructurada de la història llegendària dels orígens de la ciutat. A l’annex I,
s’explica aquesta versió detalladament i amb el recolzament de passatges dels
textos de Virgili i Tit Livi[2].
Molt resumidament, aquesta història explicaria com Eneas (fill de la deessa
Venus) fuig de Troia, emportant-se amb ell el pare (Anquises), el fill (Ascani
/ Iulus) i els penats troians, i emprèn un viatge que l’endurà fins a prop de
la desembocadura del Tíber, on fundarà una nova pàtria, el germen del que serà
el poble romà. La ciutat fundada per Eneas es diu Lavínium; posteriorment, el
seu fill Ascani/Iulus fundarà Alba Longa. Passades unes centúries, de la
nissaga règia d’Alba Longa naixeran els dos bessons (Ròmul i Rem, fills de Rea
Sílvia i el déu Mart) a qui es deu la creació de Roma. La fundació de la ciutat
per part de Ròmul tindrà lloc després d’una lluita fratricida entre els germans,
en la qual Rem resultarà mort.
Cal aclarir, però, que
aquesta versió que anomenem canònica
és el resultat d’un llarg procés d’elaboració d’una narració originàriament més
simple. Tenim romanalles de tradicions més antigues[3] que apunten
una relació de parentiu més directa entre Eneas i els bessons. L’heroi troià
seria bé el pare de Ròmul i Rem, bé
l’avi (en aquest cas, els bessons haurien nascut d’una filla d’Eneas
dita Ília[4] i de
vegades identificada amb Rea Sílvia).
El problema, però, sorgiria
ja ben entrada l’època republicana, i en part per culpa d’uns textos
fonamentals per a la historiografia romana, l’obra dels anomenats annalistes. Aquests són els primers
autors de prosa historiogràfica romana. Amb els seus escrits, coneguts amb el nom
genèric d’annals, es van proposar de
construir un relat coherent, unitari i el més complet possible de la història
de Roma[5]. Gràcies
als anals, doncs, els romans guanyen
consciència d’una seqüenciació temporal més o menys acurada de la seva
història, i en un determinat moment no poden evitar obviar certes incoherències
cronològiques, com ara que distava massa temps entre la fundació de Roma per
part dels bessons (que es tendia a situar entre els segles IX i VIII aC) i la
destrucció de Troia i la consegüent fugida d’Eneas (per als antics, succeïda
entre els segles XIII i XII a C). Això feia inviable el parentiu directe entre
Eneas i Ròmul i Rem, de manera que va caler omplir aquest llarg tram temporal
amb tot un reguitzell de reis intermedis (se’n pot llegir un llistat dels noms
a Tit Livi, Ab urbe condita 1, 3,
6-11).
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
NOTES AL TEXT:
[1] Aquesta data representarà la fi de l'Imperi d'Occident. En canvi, la part oriental prosseguirà la seva història quasi deu segles més, concretament fins a l'any 1453, quan Constantinoble cau en poder dels otomans.
[2] Val a
dir que aquesta versió canònica es completaria amb un seguit de llegendes
mítiques, protagonitzades per Hèrcules
i Evandre, i situades abans de la
guerra de Troia. La tradició explicaria que, seixanta anys abans de la caiguda
de Troia, Evandre (fill d’Hermes i la nimfa Carmenta) arribà al mont Palatí
acompanyat d’un contingent de familiars i companys originaris, com ell mateix,
de l’Arcàdia grega. En aquell turó Evandre fundà un petit poblat que anomenaria
Pallanteum i que seria el primer
nucli poblat de la futura Roma. D’altra banda, la vinculació d’Hèrcules amb els
relats fundacionals de la ciutat de Roma s’ha de cercar en l’episodi mitològic
(potser d’origen etrusc) de l’enfrontament entre l’heroi grec i Cacus. Tit Livi
(Ab urbe condita 1, 7, 9-13) presenta
el pont d’unió entre aquests dos antiquíssims elements, quan explica com
Evandre va decidir consagrar l’Ara Màxima del Fòrum Boari de Roma a Hèrcules,
després que aquest matés Cacus. Virgili, a l’Eneida, tanca el cercle d’aquest conjunt d’històries sobre els
orígens de Roma, quan narra que Eneas, en arribar al Laci i haver de presentar
batalla contra els rútuls del rei Turn, demana ajut a Evandre, que era amic i
aliat del pare d’Eneas, car tots dos descendien llunyanament d’Atlas.
[3] Els
vells poemes èpics de Nevi i Enni (s. II aC), conservats molt fragmentàriament,
es farien ressò d’aquest estrat del relat.
[4]
L’antropònim Ília té aparença d’epítet i es relaciona amb Ílion, que és un dels
noms grecs de Troia, la pàtria de naixement d’Eneas.
[5] Tant el nom de les obres com
l’exigència de vehicular en elles un discurs històric sense contradiccions ni
llacunes, prové dels annales pontificium,
uns antics llibres la redacció dels quals era tasca del pontifex maximus - la més alta dignitat religiosa romana – i on es
deixava registre dels esdeveniments més importants succeïts a la ciutats, any
per any.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada